| tel.48-22 729-8-321 822-56-99 fax 48-22 739-88-43 822-04-43 komórka: 0601356032 0605066381 | | | | Adres rejestracyjnyul.Lelechowska 10 02-351 Warszawa
Adres kontaktowy ul.Wrzosowa 6 05-830 Nadarzyn
Korespondencja 00-973 Warszawa Skrytka nr 147
e-mail: autron@rubikon.pl | | | Biuro Projektów InwestycjiRok założenia 1982
| | @e-mail |
| Automat nadzorujący zasilanie 3-fazowe | ROLNICY! UŻYTKOWNICY SILNIKÓW ELEKTRYCZNYCH 3-FAZOWYCH! | AUTOMAT: * WYŁĄCZA SILNIK PRZY BRAKU NAWET l FAZY * ZABEZPIECZA SILNIK PRZED SPALENIEM * SYGNALIZUJE BRAK 1, 2 i 3 FAZY | TYP AN1 | CHARAKTERYSTYKA TECHNICZNA | | 1. Zasilanie 3x220/380 V+ 10% -15%, 50 Hz. 2. Pobór mocy nie więcej niż 3 W. 3. Świetlna sygnalizacja: a) obecność 3 faz - neonówka świeci się światłem ciągłym b) brak 1 fazy - neonówka miga 1 Hz ± 30%, c) brak 2 faz - neonówka miga 0,3 Hz ± 30%, d) brak 3 faz - neonówka ciemna, 4. Styk przełączny K - 220 V; 2A, 5. Praca ciągła. 6. Położenie pracy dowolne. 7. Przeznaczenie wyprowadzonych przewodów: a) kolor żółty, zielony, czerwony do podłączenia trzech faz RST, b) kolor biały do podłączenia Zera (o), c) styk przełączny K - kolor niebieski - środek styku, kolor czarny - styk rozwierny, kolor szary lub brązowy - styk zwierny. 8. Temperatura pracy -10°C+40° C przy wilgotności wzgl. 85%. 9. Praca w pomieszczeniu zamkniętym. 10. Wymiary maks. 40x40x90, 11. Masa maks. 150 g. 12. Obudowa: tworzywo sztuczne. 13. Praca wyprowadzonego styku przełącznego K a) obecność 3 faz lub brak 3 faz - styk w stanie spoczynku, jak na rys. , tzn. N zwarte z Cz i N rozwarte z s, b) brak 1 lub 2 faz - zadziałanie styku, tzn. N rozwarte z Cz i N zwarte z s. | INSTRUKCJA INSTALOWANIA | 1. Przymocować automat za pomocą obejmy do tablicy lub za pomocą wspornika w istniejącej śrubie z tworzywa sztucznego. Dopuszcza się użytkowanie bez mocowania stałego jednakże tak, aby nie naciągać wyprowadzonych przewodów (nie może wisieć na własnych przewodach). 2. Zaleca się wyprowadzone przewody podłączyć do typowej listwy LZ4. 3. Wykonać połączenia do silnika wg schematu rys. 1 lub rys. 2 lub rys. 3. 4. Przedstawione schematy są schematami typowymi, dopuszcza się inne warianty połączeń - wg potrzeb. | | | ZASADA DZIAŁANIA 1. Oznaczenia: RSTiO - zasilanie, b-3 bezpieczniki topikowe na prąd zależnie od mocy silnika. S - cewka stycznika, Sg - styki główne stycznika. Sp - styk pomocniczy stycznika, P1 - przycisk załączający, P2 - przycisk wyłączający, M- - silnik, K - wyprowadzony styk automatu, n - neonówka automatu, Ż.C.B.N.Cz - kolory przewodów automatu. 2. Wg schematu ideowego rys. 1 - automat nadzoruje zasilanie główne za bezpiecznikami i pracuje w sposób ciągły . 3. Wg schematu ideowego rys. 2 - automat nadzoruje zasilanie bezpośrednio na silniku i pracuje tylko w tym czasie, gdy pracuje silnik. 4. Działanie: rys. 1 - przycisk P1 nacisnąć - prąd z fazy R przez P2 przez P1 przez K przez S i do zera . 5. Zadziałanie stycznika, tzn. styk Sp. Sg - silnik zacznie pracować. 6. Przy załączaniu przycisku P2 - przerwanie obwodu cewki stycznika i wyłączenie silnika. 7. Przy braku 1 fazy lub 2 faz nastąpi rozwarcie styku K i przerwanie obwodu cewki stycznika, co spowoduje wyłączenie silnika. 8. Jednocześnie neonówka ze światła ciągłego przejdzie na migające - szybkie miganie - brak 1 fazy; wolne miganie - brak 2 faz. 9. Brak 3 faz - całkowite wygaszenie neonówki i wyłączenie silnika. 10. Działanie {rys, 2) jest analogiczne, z tą różnicą, że w chwili załączenia dodatkowe styki P1 blokują K, dlatego nie wolno podpierać sztucznie na stałe przycisku P1 . | UWAGA! AUTOMAT NADZORUJĄCY I SYGNALIZUJĄCY ZASILANIE 3-FAZOWE - ZABEZPIECZA TWÓJ SILNIK PRZED USZKODZENIEM! Automat może być stosowany do innych celów - wszędzie tam, gdzie wymaga się nadzorowania 3-fazowego. | AUTOMAT NADZORUJĄCY ZASILANIE 3-FAZOWE 220/380 V, 50 H z | 1.00. Charakterystyka techniczna 1.01. Zasilanie nominalne 3x220/380 V+ 10% -15%, 50 Hz. 1.02. Zadziałanie przy braku jednej lub dwóch faz niezależnie od stanu pracy silnika i silniku obciążonym mechanicznie lub elektrycznie. 1.03. Zadziałanie również przy obniżeniu się napięcia na jednej z faz w stosunku do zera 160-145 V, niezależnie od stanu pracy silnika. Pozostałe dwie fazy-napięcie nominalne tzn. 220V - w stosunku do zera. 1.04. Histereza (wyłączenie-załączenie) w granicach 5-15 V. 1.05. Odporność na przepięcia sieci maks. 3 kV. 1.06. Oddziaływanie na silnik pośrednio przez stycznik suchy lub olejowy. 1.07. Przekaźnik wykonawczy typu R15. 1.08. Styk wykonawczy maks. 380 V, 2 A. 1.09. Moc silnika ograniczona użytym stycznikiem. Cewka stycznika maks. 440 VA. 1.10. Pobór mocy przez automat nie więcej niż 3 W. 1.11. Świetlna sygnalizacja wewnętrzna stanu pracy: a) obecność 3 faz - neonówka świeci się światłem ciągłym, b) brak 1 fazy - neonówka miga 1 Hz ± 30%, c) brak 2 faz - neon6wka miga 0,3 Hz ± 30%, d) brak 3 faz - neon6wka ciemna. 1.12.Wyprowadzony przełączny styk wykonawczy umożliwia: a) sterowanie stycznika, b) załączanie sygnalizacji zewnętrznej zdalnej braku faz. 1.13. Czas zadziałania maks. 15-30 ms. 1.14. Praca ciągła. 1.15. Położenie pracy dowolne. 1.16. Trwałość mechaniczna automatu maks. 107 zadziałań. 1.17. Przy obecności 3 faz - przekaźnik w stanie czuwania odwzbudzony. 1.18. Temperatura pracy -10°C+40°C przy wilgotności względnej maks. 85%. 1.19. Norma klimatyczna IP 40. 1.20. Praca w pomieszczeniu zamkniętym. 1.21. Wymiary 40x40x90 mm. 1.22. Masa maks. 150 g. | MONTAŻ- ZGODNIE Z PBUE. | Przy styczniku z cewką na 220 V - punkt A połączyć z punktem B, tzn. do zera. Przy styczniku z cewką na: 380 V punkt A połączyć z punktem C, tzn. do fazy innej niż przewód niebieski automatu . | | Przewód brązowy przewidziany jest do ewentualnej zdalnej sygnalizacji, braku fazy - bardzo rzadko wykorzystywany należy pozostawić wolnym i zaizolować | AUTOMAT nadzoruje trzy parametry: - przesunięcie faz RST względem siebie o 120o, - symetrię trzech faz, - spadek napięcia na poszczególnych fazach. PRAWIDŁOWA PRACA TO: - niemożność włączenia silnika przy braku jednej fazy, wyłączenie natychmiastowe silnika przy zaniku choć jednej fazy. | | UWAGA Przy silnikach mało obciążonych mechanicznie, szczególnie przy silnikach dużych, może wystąpić nieprawidłowa praca. Należy wówczas obciążyć silnik elektrycznie, jak przedstawiono powyżej, za pomocą dowolnych odbiorników elektrycznych, np. dławików 200-600 W od świetlówek ulicznych. KONIECZNOŚĆ NINIEJSZEGO WYSTĘPUJE RZADKO. | |
| |